Archief:

April, 2016
Februari, 2014
November, 2013
Mei, 2013
Februari, 2013
November, 2012
September, 2012
Maart, 2012
Februari, 2012
Januari, 2012
December, 2011
November, 2011
Januari, 2011
Augustus, 2010

Scotseats bij MaritiemCentrumRijnzicht leverbaar

Nieuw in ons asortiment zijn de verende stoelen van Scotseat .

deze stoelen zijn uitstekend geschikt om langdurig op ruw water op te vertoeven , door de supriure veering vangt deze stoel de klappen op van de bewegingen van de boot en water maar ook als u op rustig water vaart zijn deze speciaal gevoormde stoelen een genot om op te zitten

uw rug vaart er wel bij de impact van een golf kan de klap oplopen tot 5 g door deze stoel wordt uw lichaam maar belast met 75 % minder krachten waardoor uw tocht over het water ook 75 % aangenamer wort en u fitter van boord komt dan zonder deze stoel


nieuw in ons asortiment BIC Marine en Dragon Marine

Nieuw in ons asortiment de boten van BIC Marine zoals :

de beroemde Sportyak 213 en 245
de BIC pedel boards
de BIC Kayaks
en de BIC open SAIL boat

en van Dragon Marine :

de Bleu Dragon trainings Dinghies (optimist)
de Red en Gold Regatta en Race Optimisten
de Eco / Dynamic / Pro en Commander Line Rubberboten
en de robuste Rafts


MaritiemCentrumRijnzicht agent voor Mostro Cabin ribs

MaritiemCentrumRijnzicht is sales agent geworden van Mostro ( cabin ) Ribs

Mostro Ribs is een gerenomeerde bootbouwer uit Griekenland die zijn sporen verdient heeft in het bouwen van Ribs van 2,00 tot 10,00 meter waarin diverse uitvoeringen zijn met slaapplaats / toilet en andere geneugden die op een schip van 8 tot 10 m thuishoren met de stabiliteit en vaargedrag die een rib eigen is

MaritiemCentrumRijnzicht Excluslef Importeur voor de benelux vam Porta Bracket

MaritiemCentrumRijnzicht heeft het exclusieve importeurschap gekregen van de Porta Bracket



De Porta Hydraulische motortrim / spiegelverleger gaat waar geen motortrim is voor gegaan. Recht omhoog en recht naar beneden. Hij tilt 1 / 2 / 3 / 4 of 5 buitenboordmotoren ... moeiteloos ... hydraulisch. Wat dit systeem uniek maakt is dat het de motoren verticaal lift, tot 24 ", met verlenging van 17" -21 "-26". Hierdoor kunnen watersporters meer toegang krijgen tot ondiep water en een ongeëvenaarde controle over de boot op hoge snelheid De Porta beugel maakt het ook mogelijk het staartstuk te verheffen boven de bodem van de boot zonder te kantelen, zodat de aandrijving zijn lijn houdt parallel met de richting van de boot, en elimineert de noodzaak van anti-fouling verf op het staartstuk. De Porta Bracket is gemaakt van robuust vliegtuig aluminium. Het beschikt over 1 hydraulische cilinder per buitenboordmotor, elk met 5000 pond aan lift. Het is alsof je een spiegelverlenger en een exteme powertrim in 1 betrouwbaar product heb met 3 keer de verticale bereik van anders liftsets die te leveren zijn.

de porta bracket is leverbaar in de meest gangbare motorenkleuren tot en met 5 motoren


Nieuwe 8.5 m rib met 2 x 225 pk honda in boats en lifestyle

BL2, Supertest Amsterdam

52.19 NB / 4.49 OL: “Beheersing is ook Genot….”
Passie en paardenkrachten in zonovergoten Amsterdam
(intro)
De grootstedelijke skyline van Amsterdam op een eindeloos mooie zonnige herfstdag vormt het decor . Aan de oevers van de Nieuwe Meer liggen zes sportboten en ribs strak gepoetst en ongeduldig op ons te wachten. Gas!!! Nee, even geduld, het is tijd voor een retourtje Amsterdam…..
(einde intro)
B & L duikt met deze supertest & vaardag in de wereld van de sportboten en de ribs. Van Limburgse grindgaten, Randmeren, rivieren en kanalen, Friese en Zeeuwse meren en randstedelijke plassen, overal kom je ze tegen. Ze zijn van alle tijden, bieden plezier voor tien en zijn prima trailerbaar, dus je kunt varen waar jij wilt. Vakantieplannen? Hang je sportboot of rib achter de auto en ga lekker nieuwe bestemmingen ontdekken! Ze gaan prima samen op zo’n dag, want bij sportboten en ribs gaat het over snelheid, passie, paardenkrachten en beheersing van jezelf en de gashendels….
Op een prachtige herfstdag arriveren in Amsterdam onze zes deelnemers. Ze komen samen op het terrein van E.W. Driessen, onze gastheer vandaag en al meer dan veertig jaar vertrouwd sportbotenadres aan de Nieuwe Meer, een prachtige uitvalsbasis. Na een uurtje traileren, kranen en elkaars handel keuren, liggen de boten in het water met op de wal een aantal trailers.
Getooid met 80 tot 2 x 225 pk, Amerikaans, Chinees, Zuidafrikaans, Italiaans, ze komen uit alle windstreken, alleen de trailers komen geheel uit Nederland. Stoer, stijlvol, glimmend, beschaafd ronkend en uitdagend wachtend tot we de confrontatie aangaan. Geduld wordt beloond, als de Mercury, Mercruiser, Honda, Yamaha en Volvo Penta motoren gestart worden, voel je ingehouden kracht, hoor je waanzinnig lekker geluid en wil je maar 1 ding: GAAN!
Even kennismaken….
De markt van de sportboten en ribs is breed en zeer gevarieerd. Bij de sportboten hebben de Amerikanen van oudsher een groot aandeel in het aantal merken. Maar ook steeds meer Europese merken laten zich gelden, van bekende tot kleinere spelers. Een aantal merken in de sportbotenmarkt is ooit zelfs bedacht vanuit de productie van motoren. Net zoals Kodak ooit camera’s bedacht om fotorolletjes te verkopen, zijn er ook sportboot- merken bedacht om motoren te verkopen. Dat gegeven is nu veelal losgekoppeld, want de klant heeft vaak zijn eigen voorkeur. Binnen het segment “sportboot” kun je veel kanten op.
Sportboten zijn er in diverse typen zoals open versies, zonnedekversies, allen met zeer verschillende uitrustingniveaus, er zijn consoleboten, visboten, dagcruisers en ze zijn uitgerust met inboard of outboard motoren. Voor family & friends, man, vrouw of gezin, sportboten zijn er te kust en te keur. Wij hebben vandaag een paar mooie exemplaren, die ieder een eigen doelgroep hebben. Acte de presence op deze dag geven E.W.Driessen (Amsterdam) met een Sea Ray 210 Sundeck en een Boston Whaler 170 Montauk en Slikkendam Watersport (Woerdense Verlaat) met een Ranieri Voyager 19S.
De rib (rigid inflatable boat), oftewel een rubberboot met een harde bodem, is in opmars en dus hip. Het fenomeen is afkomstig uit de reddingswereld en de professionele hoek voor politie, defensie en aanverwante overheidsdiensten. De consumentenmarkt omarmt de ribs steeds meer met als gevolg dat het aanbod explosief gestegen is. Prijs en kwaliteit spelen een grote rol. Massaproducten zijn niet te vergelijken met maatwerk; kwaliteit heeft zijn prijs.
Ook bij ribs is het zaakgoed te kijken naar de kwaliteit van bijvoorbeeld de tubes en ventielen. De meeste ribs worden elders gefabriceerd, maar de inrichting en inbouw vindt vaak hier plaats. Spreken we in dit verhaal over een Zuidafrikaanse rib, dan hebben we het over de romp; de in- en opbouw en technische uitrusting vinden hier plaats. De ribs aan de steiger zijn: van Ron Meijer Marine Services in Barendrecht een Joker Clubman 22, van KSO (Roelofarendsveen) een Empress 9.00 meter en tenslotte van Maritiem Centrum Rijnzicht in Katwijk een Stingray 8.5 meter.

Wat hangt erachter?
De wereld van sportboten en ribs, is tegelijk de wereld van outboards en inboards, motoren dus. Gedomineerd bij de outboards door grote merken als het Amerikaanse Mercury en de Japanse Yamaha , Honda en Suzuki en bij de inboards gedomineerd door Mercruiser (eveneens Amerikaans) , Yamaha en Volvo Penta. De klant is koning en meestal de bepalende factor als het gaat om de vraag, “wat hangen we erachter?”. Maar dan ben je er nog niet; het is fascinerend te ontdekken hoeveel er nog weer achter de motor schuil gaat….snelheid, wendbaarheid en stabiliteit worden naast de rompvorm van de boot en het vermogen van de motor verder bepaalt door de vorm van de schroef. Het loont je er in te verdiepen als je het verschil wilt maken tussen varen en perfectie!
Wat opvalt is de enorme rust die van de verschillende motoren uitgaat, niet alleen bij laag, maar ook bij hoog vermogen. Het verbruik, de geluidsdemping, toerentallen, uitstoot, het gewicht, motoren worden continue verbeterd tot steeds meer excellente prestatie tegen geringere (verbruiks)kosten. De voortdurende datastroom uit de elektronica op het dashboard geeft je als watersporter bovendien steeds beter inzicht in de efficiëntie en verbruik van je vaargedrag.
Vandaag hebben we verschillende motoropties bij elkaar. Bij de outboards zijn dat een Mercury (achter de Boston Whaler) , 2 Honda’s (achter Ranieri en Stingray) en een Yamaha (de Joker) , die allemaal op benzine varen; en bij de inboards hebben we een Mercruiser (in de Sea Ray) op benzine en een Volvo Penta diesel (in de Empress). Diesel komt bij de outboards vrijwel niet voor, omdat dieseluitvoeringen zwaarder zijn en daardoor zeker bij grote vermogens ongeschikt zijn als outboard.
Stuk voor stuk hebben ze in de ochtend verteld over hun paradepaardjes, over koppels en krachten, over inzetbaarheid, de beleving van snelheid en over beheersing. Het zijn de mannen van de glimmende Sea Ray met het strakke leer op de kuipstoelen, de stoer zwarte tubes van de matzwarte Stingray, het Italiaans design van de Joker en Ranieri, de functionaliteit van de oerstoere Boston Whaler en de met een inboard uitgeruste witblauwe Empress. Wie zijn de mannen achter deze schepen?
Powerpatsers …
Power, ja, dat past, maar patsers? Nee, vergeet het maar, niet gezien. Stereotypen zijn snel geroepen, maar vandaag staan ruim twintig mannen klaar om te varen. En varen willen ze….De ene helft is van leverancierszijde, de andere helft is testvaarder. Wie ze vandaag meemaakt, ziet vooral passie, opwinding, beleving en gelukzaligheid op de kaken. Genieten dus, grijns op de kop van oor tot oor. Serieuze mannen, die beheerst omgaan met het geweld onder de kap van de moderne motoren. Die gashendels even soepel bedienen als u en ik mes en vork. Ze stralen vertrouwen uit. En gas geven, ja, dat leidt inderdaad tot bijna kwajongensachtig plezier, pure ontspanning en passie die van de koppen afspettert.
Onze testvaarders zijn ook niet bepaald patsers. Ze zijn breed georiënteerd & welbespraakt, watersporter,in 1 geval ook professioneel, ze zijn makelaar, marketingspecialist, salesman, jachtontwerper, veelal ondernemer, jong of gepensioneerd, maar zeker enthousiast en gedreven. Samen met ons geven ze hun belevingen en ervaringen, waarbij het uitgangspunt is dat B&L niet vergelijkt, maar voorstelt en weergeeft.
Geef mij maar Amsterdam..
De Nieuwe Meer, de grachten, de Amstel….We presenteren onze zes beauties in puur Amsterdamse setting. Omdat het plaatje zo mooi is en het ons de kans geeft deze powermonsters van hun twee mooiste kanten te laten zien. Het mooie en indrukwekkende aan de motoren is dat ze probleemloos de sportboten en ribs laten schakelen tussen snel en langzaam varen. Natuurlijk zijn ze prachtig om waar het kan de gashendel open te trekken, zijn ze ideaal om achter te waterskien, te wakeboarden….en het mooie is dat je er ook lekker op uit kunt trekken met vrienden, familie en je gezin. Daarom gaan we rustig van start door vanaf de Nieuwe Meer via de Nieuwe Meersluis Amsterdam via de Kostverlorenvaart in te varen en we langs het Apollohotel de Amstel bereiken en het hoofdstedelijk theater Carré met een bezoekje vereren.
Bekijks genoeg natuurlijk vanaf brug en wallenkant en we genieten in rust van een lekker tochtje en gaan tijdig terug, we hebben ook behoefte een spektkel…. . De ruimte van de Nieuwe Meer lonkt gelukkig lekker in de zon en voor we er erg in hebben, vliegt de Boston Whaler na de sluis al vooruit, na enige aarzeling gevolgd door de rest. Gashendels open, kicken!! Bochten draaien, rompen verheffen zich uit het water,water spat om de oren, lachende gezichten….het is een feest dit mee te maken, het ultieme symbool van snelheid & passie….Heerlijk!
Trots ronkend aan de steiger
Wat denk je van al dat moois dat daar met gestarte motoren aan de steigers ligt te wachten op jou? Onze testvaarders zijn aan zet. De Amerikaanse Sea Ray is volgens ons een sportief ogende kwaliteitsboot met een lekkere V8- sound, , prachtig, ziet er lekker comfortabel uit, heeft een luxe uitstraling en een mooie lijn. De 240 Sundeck ligt blinkend wit en blauw aan de steiger en oogt fris en vriendelijk. Zijn eveneens Amerikaanse collega Boston Whaler 170 Montauk oogt vooral solide horen we, stoer, een echte Amerikaan, die functioneel, praktisch overkomt, recht op zijn doel afgaat. De Italiaanse Ranieri Voyager 19S komt wat kleiner over, maar dan wel klein en vooral fijn, met een mooi ogende detaillering en romptekening en moderne uitstraling. De Joker Clubman 22 heeft een mooie rompvorm en zeeg door z’n hoge boeg, oogt modern sportief en luxe door z;n opvallende kleurstelling. De Zuidafrikaanse Stingray 8.50 meter is een beest van een boot, oogt bruut en door zijn uiterlijk snel, als een reddingboot, een spectaculair monster…de Chinese Empress 9.00 meter oogt stoer en luxe tegelijk, een beetje apart door z’n beugel achterop en het ontbreken van een outboardmotor en is zeker chique om te zien..

Gaan met die banaan!
Zo, lekker weg van de steigers en dus tijd voor ervaringen en indrukken. De Sea Ray heeft zo te zien een praktische indeling met veel comfort, beweegt makkelijk na de eerste stappen aan boord, er is over nagedacht tot en met een handig toiletje, stromend water, en prima bankjes voorin die samen een lekker comfortabel zonnedek vormen, dus “Sundeck” doet z’n naam eer aan, een uitstekende indeling voor levensgenieters & zonliefhebbers.
De Boston Whaler is lekker aansprekend en zeer herkenbaar, zo kenmerkend dat een paar man nog Don Johnson’s tv-serie Miami Vice naar boven halen….Onze eigen Don’s noteren op de steiger dat Whalers bijna sobere voorkomen zijn kracht is, een tijdloze oerAmerikaan die compleet gemaakt en uitgerust is voor z’n doel, vooral visboot zegt de een, lekker lounge zegt de ander, plenty ruimte voor loungetime en a toast on the coast!
De Ranieri Voyager 19S is bij de eerste blik een vriendelijke lekker gestroomlijnd schip, een enkeling wil hem nog iets sportiever stylen, maar zonder twijfel ziet ie er leuk uit,is het een strak design, echt Italiaans, gewoon een mooie boot, en zo te zien bedoeld voor fun en gezin. Klein maar fijn en met een goeie motor hoor, zo blikt een kenner naar de ruim bemeten Honda achter de Italiaan.
Een degelijke en kleurrijke Rib, zo horen we over de Joker Clubman 22. Een zeer fraai exemplaar met n opvallend lekkere kleurencombi, een mooie stuurstand ook, zo te zien. Een hele aparte boot door z’n styling, snelle uitvoering zeker? Je moet van de heel moderne styling houden, zegt de ander, maar valt positief op. Presentatie uitstekend, komt luxe over..
Mooi en chique met een royaal zwemplatform; de Empress 9.00 is een leuk modern schip, dat nog stoer oogt ook; een ander vindt ‘m juist iets gedateerd, maar vooral wel heel ruim, met een royale voorpunt vol banken (een sloepachtige setting zegt iemand) en een lekker royaal zonnedek achter. Het zwemplatform past er bij door de bewuste keuze van een inboard motor en geeft Empress extra smoel.
De Stingray Dolphin is een stoer, bruut ogende Rib, een beest van een boot, lekker heftige combi van stoer, sport en fun, een monster met spectaculaire uitstraling. Als enige uitgerust met twee motoren, wekt dat zeker de indruk dat hij ook snel is en benadrukt nog meer het reddingbootgevoel.
Is het ook wat?
SeaRay is netjes, zeer netjes en goed afgewerkt en uitgerust, een lekker luxe dagtoerder, compleet in de inrichting en met een zeer mooie afwerking, waarbij de vloerbedekking goed past, lekker sfeertje dus voor de familie, man, vrouw, kinderen, ze voelen zich allemaal thuis. Uitgerust met voldoende en goede zitplaatsen, twee heerlijk zittende en draaibare kuipstoelen met goeie hoogte. Sea Ray is misschien niet zo heel opvallend in de eerste aanblik of als je te snel langsloopt, maar z’n voorkomen blijkt bij nadere inspectie verdraaid in orde en vooral ook heel stijlvol. “Mooi he”straalt Denis Passet van gastheer Driessen van vandaag. Ja, dit is gewoon een lekkere Sea Ray hoor, gaan we plezier van hebben straks, ga je mee?”
Unsinkable
Boston Whaler is eenvoudig, basic, en wat in de eerste plats een goed gevoel geeft, is het oeridee van de onzinkbare boot, de unsinkable legend noemen ze hem in Amerika niet voor niets. Zaag de voorkant van een Whaler en je vaart gewoon door en komt weer thuis. Dat veilige gevoel straalt de Whaler ook uit, het is er als je op deze boot zit en staat. En het bijna klassieke smoel is ook weer zo eigentijds dat het cult is, een oerboot voor mannen. Vanaf de kant staat een vrouw mee te kijken en heeft ze al snel de oplossing voor de in haar ogen beetje kale Whaler.…stoer hoor, maar zullen we een paar grote zitzakken aan boord gooien? Strak plan, denken we, zo heeft ook de Whaler in zijn mannelijke stoerheid weer een praktisch vrouwenoog dat verrijkend werkt. De grijns op het gezicht van onze schipper doet vermoeden dat dit gewoon genieten wordt. “Stap maar aan boord” klinkt het, en dat is geruststelling die Whaler gewoon verdient.
Klein is fijn
De Italiaanse Ranieri is eigenlijk van de eenvoud, opvallend voor een Italiaan misschien, maar deze heeft geen opsmuk, is lekker strak en netjes afgewerkt met mooi polyesterwerk, een goede kwaliteit, ja, de eerste testvaarder komt al snel met een prima prijs / kwaliteitsverhouding, die rustig oogt en aanvoelt. Wij vinden dit een Italiaan die de moderne tijden goed aanvoelt….En als je het dan bekijkt met een man of 4 aan boord; dus dat klein maar fijn dat opgemerkt werd, dat zit wel snor. Veel waar voor je geld kun je ook gewoon zeggen. Leon Nieuwenhuis van Slikkendam heeft dezelfde rust al z’n boot. “Onze klanten kiezen bewust voor Ranieri, en ik vind het mooi deze te kunnen laten zien. Het is een lekkere gezinsboot, ziet er goed uit en spreekt veel mensen aan.”
Helemaal nu
Een paar mensen hebben wat moeite met de iets smallere doorgang op de Joker naast de stuurstand, maar ja, die stuurstand is dan wel meteen van goede formaat en voorzien van goede handgrepen. En verder valt vooral de ruimte en de indeling op, met het lekkere voordek met goed bereikbaar anker, een prima en ruim voor- en dek om te liggen en te zonnen. En een complete uitrusting aan boord, met ook een goede en multifunctionele stuurbank bij de lekker gestylde stuurstand. Helemaal van nu, Goed uitgevoerd, degelijk en luxe hand in hand; zelfs de fraaie afwerking van het stiksel in de kussens valt op. En met veel mogelijke opties zo hebben de testvaarders al uitgevonden, dus je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
9 meter multi
Het chique mooie voorkomen van Empress komt door de indeling met royale voorpunt met u-vormige zitbank en tafel, lekker zitten met de familie .. En aan de achterzijde vallen het ruim bemeten zonnedek van 2 meter lengte op, met daarachter het fors zwemplateau. De enorme, bijna spectaculaire rol beugel boven het zonnedek smoelt goed en stoer en is met 2 man neerklapbaar om ook lage bruggen te nemen. Een complete boot met multi mogelijkheden , waarvan de stuurstand nog wat meer in lijn met de complete boot mag. De doorgangen naar achteren zijn praktisch, zo ook de handige voetrand aan de binnenkant van de tubes. De afwerking oogt redelijk, maar mag hier en daar netter zo horen we.
Xtreem
De Zuidafrikaanse Stingray heeft geen enkele luxe, maar ja, dat hoeft ook niet bij zo’n boot, en ja, ook dit professionele, dit bijna extreem stoere, dat is de boot zoals ie is, en wordt benadrukt door de kleur zwart, zeker op deze lengte. Functionaliteit, professioneel, ook in de uitrusting. Het ruime voordek biedt veel mogelijkheden tot eigen inrichting of dat met veel stoelen is voor personenvervoer of voor speelruimte voor de kids. Je ziet dat deze bedoeld is als functionele werkboot en zo dichtbij z’n oerfunctie blijft in uitstraling en voorkomen. Een stoere uitstraling die ook modern is, zo zegt er een. En, zo wordt benadrukt, wel goed, zeer degelijk gemaakt, in zware kwaliteit en goed afgewerkt.

Gewoon goed doordacht
Het varen met Sea Ray is prima, een enkeling vindt het met hele lage snelheid beetje onrustig; de technisch uitrusting is niet alleen in orde met een fraai dashboard, maar ook strak en overzichtelijk; technisch gesproken alles aanwezig tot en met een dieptemeter en een lekker, sterk aanvoelend schip met een soepel vaargedrag; stabiel en een veilig gevoel bij hoge snelheid door de relatief lage zit; de motor hoor je nauwelijks, geen bijgeluiden, dus een mooi stijve romp; veel vaart bij weinig toeren en laag verbruik, het vaart super is het laatste superlatief.
De Boston Whaler is een goed te sturen boot, vaart soepel, ook in z’n achteruit, reageert direct en makkelijk, is goed hanteerbaar en wendbaar. Wat er in zit, is goed; wat niet hoeft, is er niet en kan dus ook niet kapot is een ander devies. Functioneel, goed, mooi. Geen superlatieven misschien, behalve dat het past in de zin “What you see is what you get”.En hoezo geen superlatieven? …..als de gashendel opengaat, verandert dat. De Whaler verheft zich snel, torent hoog en spectaculair boven water en spuit met overweldigende snelheid naar voren, en toch, zo noteren een aantal opvarenden, voel je je lekker veilig, want het is een stabiele boot met perfecte vaareigenschappen. .
Wat het varen betreft, is de Ranieri Voyager een lekker schip met alle techniek die je verwacht opvalt door zuinig verbruik, maar hier en daar nog een trilling in de boot heeft. Stevige handgrepen om de stuurstand, een vlotte start naar hogere snelheden en lekkere vaareigenschappen. Wat bij het rustig varen in de grachten opvalt, is het gebrek aan motorgeluid. Door de bescheiden afmeting heeft de Voyager een zekere intimiteit, waarbij de kids hun eigen wereldje hebben met zelfs een speciaal klein zitbankje aan de voorzijde van de stuurstand. Met het gas er op, is de Ranieri rap en blijft ie lekker wendbaar, de Honda blijkt een goede keuze in combinatie met de 19 voeter, zo horen en vernemen we.
Motorrijden op ‘t water
De Clubman 22 van Joker is uitgerust met een prima en complete stuurstand, overzichtelijk allemaal. aangehangen Yamaha van 150 pk levert een uitstekende job, blijkt een n stille kracht. Voor de liefhebber kan er ook gekozen worden voor 2 motoren. Ook deze combinatie van boot en motor oogst lof, lijken bij elkaar te horen. Het geluid is mooi stil en gedempt, bij lage snelheden is het geluid niet aanwezig en of valt niet op en de kracht is er volop zo blijkt als de hendels open gaan. Varen met lage snelheid is relaxed, Joker is wendbaar en makkelijk hanteerbaar en de hoge snelheden bevallen onze testvaarders prima, de Joker voelt degelijk aan, geeft een lekker en veilig gevoel, blijft wendbaar en heeft een goede zit.
Empress heeft met z’n inboard Volvo Penta- diesel een rustige motor, die lekker stationair draait en nauwelijks hoorbaar is. Langzaam varend valt er niets van te zeggen, voor manoeuvreren heeft de rib enige ruimte en stuurervaring nodig, is minder direct op zijn roer dan de aangehangen motoren, zoals ook in de achteruit blijkt en daar wat meer oefening vereist. De lekkere dieselsound blijkt ook bij vol vermogen lekker rustig en met 190 pk is er meer dan voldoende power op het ruime water. De vaareigenschappen op snelheid zijn indrukwekkend met een lekker stevig gevoel van veiligheid.
Stingray doet het goed, doet wat je minimaal verwacht. Het varen op laag toerental, het varen op snelheid, op hoge snelheid, de rib gedraagt zich geweldig. Super vaareigenschappen, stil, krachtig, soepel, ruim voldoende uitgerust, goed manoeuvreerbaar, vaart zeer stabiel en rustig, prima geschikt voor zijn doeleinden, met een supersnelle acceleratie dankzij de dubbele motoren van elk 225 pk. Voor zijn doel geschikt zegt er een, varen met een groep, maar niet voor de familie; terwijl een ander dat juist weer helemaal wel ziet….Motorrijden op het water, voegt een ander toe. Een rib met extremen, ook in de reacties…wat een beest.
Wat zeg je er van?
Als je het naar de zin hebt, vliegt de tijd. Aan al het fijne komt een einde en dus wordt het tijd de hendels in standje rustig te zetten en de haven, de kraan en trailerhelling op te zoeken. We vatten de boten nog een keer samen zoals wij ze hebben beleefd. De Sea Ray is een vrouwvriendelijke boot, echt een schip om met vrienden en gezin van te genieten, de ideale gezinsboot, een top schip met een goede geluidsinstallatie waarin je geen last hebt van opspattend water. 2 opvarenden vandaag willen nog graag het spoelbakje iets verplaatst zien, om het helemaal 100% te maken….Een aantal ervaringen die Denis Passet van E.W Driessen graag met ons deelt en met trots vertelt. “Het is een comfortabel schip, het concept is uitgebalanceerd, de indeling, alles, er is echt over nagedacht, hier zie je jaren van ervaring in botenbouw, en dat op een hoog niveau. Of je nu naar de motor luistert, de stoelen aanvoelt, het materiaal, kijkt naar de afwerking, het klopt allemaal. En ja, ik denk echt dat je met je familie en gezin hier veel plezier van kunt hebben, en als je even met vrienden een rondje wilt blazen, kan dat ook prima!”
Trots en stoer
Zeker aan te bevelen, zo lezen we in de papieren. De kwalificatie geldt de Boston Whaler, die van een andere testvaarder wel opgemerkt krijgt dat bij full power er wel wat lawaai is. Maar dat kan ook in de motorkeuze liggen, en leidt niet tot al te veel treurnis: veel waar voor een goede prijs. De vaareigenschappen variëren van perfect tot helemaal goed, alleen een beetje onrustig bij hoge snelheid, maar vooral een hele stoere ,lekker aanvoelende en veilige, bijna klassieke oerAmerikaan, waar je verschrikkelijk veel plezier mee kunt hebben. Passet van Driessen kan dat beamen. “Whaler heeft z’n eigen klantenkring, best wel veel mensen uit de zeilwereld trouwens die er op vallen”zegt hij. “Een dankbare boot, trots, stoer en ijzersterk….”
Ideale combi
De Voyager 19S van Ranieri International moet vooral blijven wat ie is, een lekkere boot met veel mogelijkheden. Lekker aanvoelend, netjes afgewerkt, niet te gek in z’n voorkomen, mar een breed aansprekende boot, die veel biedt voor z’n lengte en dat combineert met goede vaareigenschappen, ook al willen een paar mensen nog wat meer degelijkheid. De motor lijkt bij het schip te horen en oogst veel lof. Ja hoor, helemaal top, ik trek er zo op uit met de hele familie zegt er een.Nieuwenhuis van Slikkendam realiseert zich dat en zegt, ”dit is een ideale combinatie, je kunt er nog een zwaardere motor achter gooien, maar ik denk dat dit heel hanteerbaar is en compleet ook een aantrekkelijke prijs en kwaliteit biedt. Ja, ik ben blij met deze nieuwe look van Ranieri, ik krijg er veel positieve kritiek op.”
Opvallend lekker
De Joker Clubman is een opvallend lekkere Rib, die in allerlei kleurcombinaties gekozen kan worden. Tubes en inrichting, er zijn vele combinaties mogelijk. Effen kan ook, dus wilt u ’t niet te gek, geen probleem! De waardering voor de uitstraling, voor de afwerking, en voor de vaareigenschappen, maken Joker tot een goed scorende Rib voor veel mensen. Ron Meijer neemt het met trots in zich op, want “we zijn ook heel blij met deze uitvoering. Natuurlijk, niet iedereen zal er voor kiezen, maar het is wel heel mooi als mensen zo hun eigen rib kunt laten samenstellen. En wat het varen betreft, ben ik overtuigd van de goede onderwaterschepen, die vorm is echt prima ! Niet alleen in de verkoop valt de Joker op –er hangt inmiddels een kleine versie van achter de Groene Draeck-, ook in de verhuur van ribs die we hebben, zijn de reacties goed.”
Keuze voor compleet
De Empress is als langste van de vloot een hele complete door zijn vele extra’s en valt daarmee snel op. Ook deze rib is een custommade exemplaar dat in vele andere variaties geleverd kan worden. Wat een aantal mensen betreft moet er aan dit type nog een aantal zaken verbeterd worden, en dat klopt, zegt Simon Jan Kok van KSO. “Waar ik natuurlijk van baal is dat we een kleine motorstoring hadden, dat is heel jammer, zeker omdat het eigenlijk alleen iets te maken heeft met update van elektronica! De boot moet op een paar punten nog getuned en uitontwikkeld worden, zo benadrukt hij. Het complete en luxe karakter van de rib is een bewuste keuze, evenals de keuze voor de inboard. Het geeft een uitstekend koppel, met prima vaareigenschappen, rust en bovendien ruimte voor bijvoorbeeld een zwemplatform.”
Wauw, een beest
Het Wauw-gevoel van Stingray, de superlatieven die de rib oproept, zijn niet toevallig. Zo vergaat het Stingray altijd, zeker als ie naast wat “gewonere” exemplaren ligt en vaart. Deze Hummer van onze vloot heeft van een uitstraling van stoer werkbeest en is dat ook gewoon. Fantastisch om een keer mee gevaren te hebben zegt er een, maar niet genoeg om te hebben. “Klopt en zo is de Stingray ook bedoeld”, zo benadrukt Ad van den Oever van Maritiem Centrum Rijnzicht. “Het is een rib voor professionele organisaties en watersporters en daarnaast voor de meer verwende consument die keuzes kan maken. Je valt er voor of niet, er zit niets tussen. Beetje naar de zin gehad?”
Nauwelijks vijf minuten nadat we de haven van Driessen ingevaren zijn, hangt de eerste rib alweer in de takels van de kraan. Vlot en soepel worden de deelnemende schepen uit het water getild en op hun trailers gezet. Het is tijd voor een afsluitende borrel, die we deze keer binnen nuttigen. Aan de tafels praten we na, genieten we na en beleven we in gedachten nog even een lekkere herfstige vaardag met een mooie saamhorigheid tussen leveranciers en testvaarders.
Na een heerlijk smakende borrel nemen we afscheid van elkaar en kijken terug op een mooie dag. BOATS & Lifestyle bedankt de gastheer, bedankt alle deelnemende bedrijven en niet te vergeten haar enthousiaste testvaarders.


(kader)
Sportboten, ribs en trailers horen bij elkaar. Vandaar dat we een trailerspecialist hebben gevraagd langs te komen met zijn trailers.. Nederland kent diverse trailerbouwers, waarvan het Noordhollandse Damco er een is. Ruud en Mariska Knijn zijn thuis in alles dat achter de auto aan een trekhak past. Onder de naam Ton-Ca produceren ze al vele jaren diverse soorten en maten trailers en een aantal jaren geleden hebben ze boottrailer-bouwer Damco overgenomen. Kwaliteit, maatwerk en service zijn de voornaamste kenmerken van Damco.
De trailer, basis van het transport
Een kwaliteitstrailer loont. Het kopen van een trailer is iets dat we niet iedere dag doen. Kies je een kantelbare trailer, een geremde of juist ongeremd.…Een paar tips zijn verdraaid handig om alvast een beetje wegwijs te worden. We vragen Ruud Knijn van Damco naar zijn trailers, ervaringen en tips voor het traileren van boten en onderhoud
Sportboot of Rib kopen met trailer? Laat de trailer niet de sluitpost van de begroting zijn. Uw waardevolle boot verdient een passende trailer; met het gewicht, de constructie en specifieke eigenschappen die voor het traileren van je boot van groot belang zijn.
Een goeie trailer vertelt Ruud heeft de juiste uitgebalanceerde rij-eigenschappen en trailert makkelijk. De juiste trailer heeft een stevige constructie, zodat ‘ie niet zwabbert achter je auto, je auto soepel volgt en geen eigen weg zoekt. Daarbij komt dat een Damco trailer helemaal verstelbaar is , alle onderdelen zijn verplaatsbaar waaronder de as, en de boot moet goed op en af de trailer kunnen worden gelierd. Hoe makkelijker de boot van de trailer glijdt, hoe beter, als de veiligheid maar voorop staat.
Remmen en rust
Een krachtige rem op je lier is van groot belang en vandaar dat Damco veel met zelfremmende lieren werkt. Mocht je de boot niet meer houden, dan remt de lier de boot af en vliegt hij niet spontaan van je trailer. Let er bovendien op dat je trailer en je boot op elkaar zijn afgesteld; hoe beter je boot op de trailer ligt, hoe veiliger het is en hoe rustiger je rijdt. Kijk eens na wat uw boot weegt en wat uw trailer mag dragen. En…bedenk dan ook nog dat ledige gewicht weer wat anders is dan een beladen boot. Brandstof, water, uw persoonlijke spullen die meegaan op uw trip, het weegt allemaal mee.
Heeft u een trailer, laat hem dan regelmatig nakijken zeker als u verder weg wilt met boot & trailer. Er is geen wettelijke verplichting voor periodiek onderhoud, maar er zijn een paar onderdelen aan een trailer die behoefte hebben aan regelmatige controle. Zo is de rem het gevoeligste punt van een trailer: door water en modder kan de rem vastlopen of roesten. Gevolg: de trailer komt niet meer van zijn plek of remt niet meer. Verder geldt voor alle draaiende delen dat ze regelmatig gesmeerd dienen te worden. Als u kiest voor een Bovag periodieke onderhoudsbeurt, wordt uw trailer voorzien van een sticker en krijgt u een bijbehorend onderhoudsrapport en weet u en de politie dat de trailer in orde is. Het kan een hoop gedoe & geld besparen!


(Kaders specificaties schepen):
Specificaties Sea Ray 240 Sundeck
Lengte:7.34 m
Breedte:2.50 m
Diepgang: 0.55 m
Gewicht zonder motor: 2.200 kg
Aandrijving: Mercruiser 350 HP
Prijs vanaf:
Prijs zoals getoond:
De Sea Ray 240 Sundeck heeft een grote familie van sportboten, sportcruisers, cruiserjachten en motorjachten. De serie sportboten van 18 tot en met 30 voet is bij ons vooral bekend.. De Amerikaanse boten zijn in de loop van de jaren duidelijk meer op onze Europese leest geschoeid Een merk met een lange en bewezen geschiedenis van een merk vol beleving waar de klant koning is. .

Specificaties Boston Whaler 170 Montauk
Lengte: 5.17 m
Btreedte: 2.08 m
Diepgang: 0.22 m
Gewicht: 635 kg
Aandrijving:
Prijs vanaf:
Prijs zoals getoond:
Boston Whaler, de Amerikaanse unsinkable legend. Het merk omvat meerdere modellijnen in diverse lengten, van de sportmodellen (Supersport) en de Montauk’s tot en met de grote cabinversies s, zoals de Conquest. Het legendarische merk bestaat al sinds 1958 en blijftal meer dan 40 jaar bij de eigen waarden van onzinkbaar, legendarisch, kwaliteit en innovatie.

Specificaties Ranieri Voyager 19S
Lengte:5.65 m
Breedte: 2.20 m
Diepgang: 0,32 m
Gewicht zonder motoren: 600 kg
Aandrijving: 80 HP Honda
Prijs vanaf:
Prijs zoals getoond
De Voyager 19S symboliseert de nieuwe lijn van Ranieri International, die Slikkendam Watersport hier op de markt brengt. Strakke belijning, aandacht voor details en een scherpe prijs/kwaliteitverhouding. De Ranieri’s lopen in drie verschillende typen (Sundeck, Open en Daycruiser) van 17 tot en met 30 voet met alle aandacht voor uw wensen..

Specificaties Stingray Dolphin Searider HD 8.50 meter
Lengte: 8.50 meter
Breedte: 2.82 meter
Diepgang: 050, zonder en 0,90 met straatstuk
Gewicht zonder motoren: 2.500 kg
Aandrijving als getoond: 2 x 225 HP Honda
Prijs vanaf:€ 37.950,00 incl BTW, zonder motor
Prijs zoals getoond: € 87.500,00 incl BTW
De Stingary Dolphins zijn leverbaar van 2.80 tot en met 10.50 meter en kunnen custom made worden ingericht voor professionele markt en de verwende ribvaarder. Alle Stingray’s hebben dezelfde bouw met een diepe V bodem en honingraatspanten voor een stijve constructie.

Specificaties Empress 9.00
Lengte: 9.07 m
Breedte: 3.16 m
Gewicht zonder motoren: 1.500 kg
Aandrijving: Volvo Penta inboard diesel pk
Prijs vanaf:
Prijs zoals getoond
De Empress ribs zijn leverbaar in van 2.95 tot 9 meter en in verschillende variaties verkrijgbaar en is in alle gevallen een hoge mate van opties bespreekbaar; daarnaast brengt KSO onder dezelfde naam ook nog twee motorjachten op de markt.

Specificaties Joker Clubman 22
Lengte: 6.70 m
Breedte:2.55 m
Diepgang:0.60 m
Gewicht zonder motor: 700 kg
Aandrijving: : Yamaha F150 AETX viertakt outboard benzine motor.
Prijs vanaf: € 30.000,00 (zonder motor)
Prijs zoals getoond € 49.500,00
De Joker Boats zijn er in drie modellijnen; van 19 t.m 30 voet onder de naam Clubman, de Coasterlijn van 3.15 tot en met 6.50 meter en de Wide-range van 6.20 – 9.50 meter. Voor allemaal geldt en hoge mate van opties en uitgebreide keuze aan kleuren.

Specificaties trailers:
De enkelasser DK 1800en de tandemasser DK 2001 van Damco Bootrailers.
Trailerspecialist Damco staat voor topkwaliteit trailers met een goede wegligging en maatwerk. Bij al het maatwerk wordt na inventarisatie van de wensen eerst alles getoetst aan technische mogelijkheden en wettelijke eisen en normen, voordat de klantspecifieke trailer gemaakt wordt. De kwaliteit van de trailers uit zich in een lange levensduur en hoge inruil.

(Bedrijfsgegevens deelnemers / einde artikel)
E.W.Driessen
Oude Haagseweg 47, 1066 BW, Amsterdam
Telefoon: 020-511 0033, www.ewdriessen.nl

Slikkendam Watersport
Amstelkade 1, 3652 MD Woerdense Verlaat
Telefoon: 0172 – 408382, www.slikkendam.nl

Ron Meijer Marine Services
Zuideinde 38, 2991 LK Barendrecht
0118 – 627272, www.jokerboats.nl

Maritiem Centrum Rijnzicht
Valkenburgseweg 70, 2223 KE Katwijk
Telefoon: 071 – 4027000, www.maritiemcentrumrijnzicht.nl

KSO /Empress Boats
Veenderveld 47G, 2371 TT Roeklofarendsveen
071-3318844, www.empressboats.nl

Damco Bootrailers
Winkelerzand 68-70, 1731 LZ Winkel
Telefoon: 0224 – 542 480, www.damco-boottrailers.nl